روند تحقیقات بازار در سال 2022

روند تحقیقات بازار در سال 2022

اکنون ما در زمانی هستیم که امیدواریم فصل آخر همه‌گیری کرونا باشد. همه ما شروع به بازگشت به دفاتر کرده‌ایم و کنفرانس‌های حضوری دوباره در جریان هستند. بسیاری از ما با احتیاط دوباره وارد زندگی عادی می شویم و برای تداوم آن امیدوار هستیم. همان طور که جهان در انتظار رویدادهای بهتری است، صنعت تحقیقات بازار نیز این کار را انجام می‌دهد.

سال گذشته، چگونگی تغییر صنعت در دوران همه‌گیری کرونا مورد بررسی قرار گرفت و از منابع مختلف، از جمله موتورهای جستجو مانند Google برای تحقیقات بازار، بحث‌های رسانه‌های اجتماعی و پست‌های شغلی استفاده شد. این راهنما به قدری محبوب بود که تصمیم گرفته شد نسخه جدیدی برای سال 2022 نوشته شود که شامل چند مقایسه جالب با سال قبل است تا بتوان به درکی از چگونگی روند ادامه اوضاع رسید. در اینجا چند نکته برجسته وجود دارد که تیم محتوای Remesh به بررسی آن پرداخته است.

تغییر روش تحقیق

میزان جستجوی واژه "تحلیل بازار" (Market Analysis) در موتورهای جستجوگر، از سال 2020 تا اواسط سال 2021 افزایش یافته است. حجم جستجو در پایان سال 2021 به تعداد عادی بازگشت و از آن زمان به بعد همچنان مورد توجه قرار گرفته است. یکی از پرجستجوترین عبارات در سال 2021 یعنی "بازار هدف" (Target Market)  شروع به کاهش در موتور جستجو کرد و در تابستان 2021 در طول یک سال به شدت کاهش یافت. با این حال، علاقه مجدد به این عبارت در ژانویه  سال 2022 با افزایش مداوم جستجوی آن به اوج خود رسید.

جالب اینجاست که عبارت "نظرسنجی" (Survey) دارای تعداد متوسطی از حجم کل جستجو است که در سال 2021 بسیار کاهش یافت و در سال 2022 همچنان کمتر از سال 2019 است. این تغییر در روش تحقیق ترجیحی را می‌توان به علت معرفی روش‌ها و ابزارهای پیچیده‌تر، از جمله هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین نسبت داد.

پاندمی کرونا

یکی از تغییرات قابل توجه در مباحث رسانه‌های اجتماعی مربوط به تحقیقات بازار، میزان بحث در خصوص مسائل مربوط به کووید-19  می‌باشد. در سال 2021، #COVID-19 وCoronavirus# برخی از محبوب‌ترین هشتگ‌های مرتبط با صنعت تحقیقات بازار بودند. و جای تعجب نیست، زیرا تحقیقات به طور ناگهانی در سال 2020 متوقف شد و حداقل یک سوم از محققان خاطر نشان کردند که مطالعات را به دلیل کووید-19 تا دو هفته یا بیشتر پس از شروع همه‌گیری به تعویق می‌اندازند. در سال 2020، بسیاری از محققان نیز به تحقیقات آنلاین روی آوردند، به طوری که 77٪ از محققان بلافاصله به دنبال ابزارهای آنلاین برای جایگزینی تحقیقات حضوری بودند.

بازار کار برای محققان

همچنین باید توجه داشت که جستجوهای مرتبط با تحقیقات بازار در سال جاری شامل جستجوهای شغلی می‌باشد، که نشان می‌دهد استعفاهای زیاد و تغییرات بسیار در بازار کار عموماً دنیای تحقیقات بازار را بی‌تأثیر نگذاشته است.