جهان بدون تحقیقات بازار چگونه خواهد بود؟

جهان بدون تحقیقات بازار

چگونه تحقیقات بازار می‌تواند به جمعیت‌های محروم کمک کند و داده‌هایی ارائه دهد که از ابتکارات پایدار در طیف وسیعی از کشورها و موقعیت‌ها حمایت کند.

در اوایل امسال، ایزومار و بسیاری دیگر از محققان بازار در سرتاسر جهان روز بین‌المللی تحقیقات بازار را جشن گرفتند که به تأثیر این حوزه بر شکل‌دهی دنیایی پایدار برای فردا می‌پردازد. با نگاهی به 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل، می‌توانیم ببینیم که چگونه تحقیقات بازار می‌تواند به جمعیت‌های محروم کمک کند و داده‌هایی ارائه دهد که از ابتکارات پایدار در طیف وسیعی از کشورها و موقعیت‌ها حمایت کند.

دیدن پروژه‌هایی که متخصصان تحقیقات بازار در این عرصه انجام می‌دهند الهام بخش است. در طول جشن‌های IMRD، مردم گرد هم آمدند تا درباره همه چیز از نظارت بر آب آشامیدنی سالم و تغذیه مناسب برای جمعیت روستایی در هند گرفته تا بهترین شیوه‌ها برای بیان قانع‌کننده‌ترین داستان‌های پایداری داده‌ها بحث کنند. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم بر نتایج تأثیر بگذاریم و از استراتژی‌هایی حمایت کنیم که به بهبود بهداشت و آموزش، کاهش نابرابری و تحریک رشد اقتصادی و همچنین حمایت از محیط‌زیست، کمک می‌کنند.

در سطوح بالاتر، می‌توانیم به بررسی این موقعیت بپردازیم که تضاد کامل موجود در یک جهان را با تحقیقات بازار یا بدون آن نشان می‌دهند. برای مثال از منظر تجاری، زمانی که شرکت‌ها از طریق تحقیقات بازار مناسب متوجه نشوند که مشتریانشان چه می‌خواهند، مقدار زیادی ضایعات به وجود می‌آید. محصول، بسته‌بندی یا ارتباطات اشتباه می‌تواند به این معنا باشد که محصولات هرگز به دست مخاطبان نمی‌رسند و در بدترین حالت به کنار گذاشته می‌شوند.

اگر سه هدف را از فهرست سازمان ملل انتخاب کنیم، می‌توانیم بیشتر به این موضوع بپردازیم.

هدف شماره 10 سازمان ملل: کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها

تحقیقات می‌تواند با ارائه دیدگاهی مستقل و گسترده به دستیابی به برابری بیشتر کمک کند. با دسترسی به یک جمعیت متنوع و نمونه تحقیقات بازار مناسب، می‌توانید صدای همه را بشنوید، و حتی افراد ناتوان ممکن است شرکت در تحقیقات را راهی برای شنیدن نظرات خود در بین رهبران بدانند. در حالی که شرکت‌ها می‌توانند به رسانه‌های اجتماعی توجه کرده و این می‌تواند داده‌های ارزشمندی را به ارمغان بیاورد، این نوع رویکردهای مستقل ممکن است در نهایت شکست بخورند. زیرا رسانه‌های اجتماعی نمی‌توانند به طور کامل به شرکت‌ها در مورد این که کدام محصولات و خدمات مخاطبان آن‌ها را راضی می‌کند، راهنمایی کنند. تحقیقات بازار می‌تواند کمک بیشتری را به جمعیت‌های محروم کند و به زمینه‌سازی سایر داده‌های دریافتی کمک کند.

این امر در عرصه سیاسی نیز صدق می‌کند. نظرسنجی و تحقیقات بازار می‌تواند به برقراری تعادل در این عرصه کمک کند، اگرچه از کشوری به کشور دیگر متفاوت می‌باشد. این امر می‌تواند به یافتن حقیقت مستقل موضوع کمک کند و در صورت درست انجام دادن بی‌عدالتی را کاهش دهد. یعنی داده‌هایی را ارائه می‌دهد که رهبران می‌توانند اقدامات مثبت را انجام دهند.

هدف 12 سازمان ملل: اطمینان از مصرف پایدار و الگوهای تولید

صنعت تحقیقات بازار از چند جهت در این زمینه پیشرو است. بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم بر این باورند که شرکت‌ها در کنار دولت‌ها در پایداری نقش دارند. اگر به موردی مانند جنبش اخلاقی مواد غذایی یا تقاضا برای بسته‌بندی‌های سازگارتر با محیط زیست نگاه کنیم، تحقیقات بازار خیلی قبل از تولیدکنندگان شروع به بررسی احساسات مصرف کنندگان در مورد این مسائل کرد. و حداقل تا حدی صدای مصرف‌کنندگان بود که از طریق تحقیقات بازار به گوش رسید و در نهایت باعث شد بسیاری از برندها از شیوه‌های پایدارتری در طول زنجیره تامین استفاده کنند. تحقیقات خوب می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا روی موضوعاتی مانند این تمرکز کنند و فعال‌تر و آینده‌دارتر باشند.

برای برداشتن یک قدم به جلو، شرکت‌ها مسئولیت دارند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. هدف برند یک دغدغه اصلی است و در حال حاضر از مفهوم برند بسیار مهم‌تر است. باز هم، موضوع فقط داده‌هایی نیست که ایجاد می‌شود، بلکه مسئولیت شرکت‌ها نیز این است که از داده‌ها استفاده کرده و اقدام کنند. پتانسیل عظیمی در صنعت تحقیقات بازار برای کاربران وجود دارد تا در فرآیند کشف داده‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کنند و بتوانند نتایج تحقیقات بازار را با عمق بیشتری در اختیار داشته باشند.

هدف 16 سازمان ملل متحد: ترویج جوامع مسالمت آمیز و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در همه سطوح

می‌توان داده‌هایی ارائه کرد که ثابت کند این مفاهیم ضروری هستند. گاهی اوقات حل این موضوعات ممکن است دشوار باشد، زیرا تصمیم گیرندگان معمولاً گروهی متفاوت از افراد هستند، بنابراین برخی از اطلاعات از بین می‌روند. همه‌گیری کرونا به ما ثابت کرده است که افراد از نظر تفکر، جذب اطلاعات و برقراری ارتباط با یکدیگر متفاوت هستند، و حتی اگر ممکن است راه‌ها، راه‌حل‌ها و بسترهای بیشتری برای برقراری ارتباط داشته باشیم، اما از نزدیک شاهد بوده‌ایم که این موارد کافی نیست.

اما شرکت‌ها هدفی بالاتر در مورد صلح و عدالت دارند، زیرا از مردم دفاع می‌کنند و صدای آن‌ها را به گوش می‌رسانند. این تحقیقات بازار است که می‌تواند این صدا را به گوش برساند. داشتن بصیرت اولین قدم برای بهبود زندگی است و سپس افراد باید بر اساس آن اقدامات درستی انجام دهند. نقش تحقیقات بازار فقط گزارش دادن نیست، بلکه الهام بخشیدن و مشارکت و کمک به شرکت‌ها و برندها برای فعال کردن این چشم‌انداز است.

تنها با بررسی این سه نکته، مشخص است که بدون تحقیقات بازار، به طور بالقوه نمی‌توانیم دنیایی برابر و مفید داشته باشیم.

برچسب‌ها