گزارش 50 شرکت برتر تحقیقات بازار جهان در سال 2022 (بخش اول)

50 شرکت برتر تحقیقات بازار جهان

انجمن تحقیقات بازار اروپا (ESOMAR) به عنوان بزرگترین تشکل تحقیقات بازار جهان با بیش از 6000 عضو حقیقی و 550 عضو حقوقی در 130 کشور، گزارش شرکت‌های برتر تحقیقات بازار جهان در سال 2022 را منتشر کرده است. بخش اول این گزارش مروری بر صنعت تحقیقات بازار انجام داده است.

مروری بر صنعت تحقیقات بازار

پیچیدگی روزافزون صنعت تحقیقات بازار گواهی بر علاقه فزاینده به درک انسان‌ها و جهان است. پس از پاندمی کرونا در سال 2021 شاهد رشد چشمگیری در تکنولوژی و سرمایه‌گذاری بودیم.

در این جا رتبه‌بندی 50 شرکت برتر ایزومار مورد بررسی قرار می‌گیرد و نیز عوامل زمینه‌ای که صنعت تحقیقات بازار را به جلو هدایت می‌کند:

  • بازیابی بخش‌بندی

50 شرکت برتر جهان، پس از رشد ضعیفی که در سال 2020 داشتند، در سال 2021 در مجموع 14% رشد کردند. در حقیقت گزارش تحقیقات بازار ایزومار در سال 2021 نشان می‌دهد که صنعت تحقیقات بازار در سال 2020 با رشد خالص جهانی ( با صرفنظر از تورم ) 0.3 درصد یا 1.7 درصد بصورت خطی و نیز گردش مالی تقریبا 90 میلیارد دلار  به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با این حال به دلیل عملکرد قوی این شرکت‌ها احتمالا شاهد افزایش سهم بازار ترکیبی با پیشی گرفتن از نرخ رشد جهانی در سال 2021 خواهیم بود. انتظار می‌رود برای انتشار آخرین نسخه از این گزارش در سپتامبر 2022، ، این شبهات تائید یا رد خواهد شد.

در واقع واضح است که در طول سال 2020 این صنعت از عدم اطمینانی که تجربه کرده بود، گذر کرده است.

  • رشد تکنولوژی

در سال‌های اخیر، بخش فناوری صنعت تحقیقات بازار سطوح ثابتی از رشد را نشان داده است. همان گونه که تکنولوژی در بین سطوح جامعه و نیز ابزارهای تولید رو به پیشرفت است، صنعت تحقیقات بازار نیز بیش از هر زمان دیگری بر روش‌های تحقیق از راه دور ( remote ) و غیرفعال( passive )  تکیه می‌کند.

همان طور که در نسخه سال 2021 Lattice of Research از گزارش تحقیقات بازار ارائه شده است، سهم بازار روش‌های تحقیقاتی مبتنی بر فناوری تا 4 درصد در سال 2020 رشد داشته است. سهم تحقیقات غیرفعال تا 10 درصد رشد کرد و در نتیجه تحقیقات فعال تقریباً به همان میزان کاهش یافت. اتکای فزاینده به این ابزارهای جمع‌آوری به طور کلی باعث شد این نوع تحقیقات در مقایسه با تحقیقات کیفی که اجرای آن دشوارتر است، 2 درصد از سهم بازار را به دست آورد.

پذیرش سریع ابزارهای تکنولوژیک باعث شد که صنعت تحقیقات بازار به مدل‌های کسب ‌وکار جایگزین تبدیل شود. عملکرد درونی مدل‌های مختلف تجاری باعث پیچیدگی‌هایی در صنعت تحقیقات بازار می‌شود و  فرصت‌های پیش بینی نشده برای سودآوری شرکت را افزایش می دهد. بخش‌های صنعتی مانند Digital Data Analytics یا Social Listening و Communities MarTech در سال 2021 و در سطوح فوق‌العاده‌ای رشد کردند و در طول سال حدود یک چهارم رشد کردند. رشد MarTech، حتی در طول پاندمی کرونا، نه تنها مثبت بود، بلکه بالاتر از سایر بخش‌های صنعت بود. علاوه بر این، شرکت‌های مرتبط با این بخش‌ها که به طور سنتی در ایالات متحده متمرکز هستند، به تدریج برنامه‌های توسعه خود را در اروپا و آسیا و اقیانوسیه تنظیم می‌کنند.

  • ادغام نقش‌آفرینان

تعداد ادغام‌ها و تملک‌ها (M&A) در صنعت به دلیل دسترسی آسان به سرمایه و نیاز به گسترش سبد محصولات و خدمات، گسترش یافته است. شرکت‌ها به منظور پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مشتریان، در استفاده از تکنولوژی، به روز هستند. در حالی که برخی، مبالغ قابل توجهی را برای توسعه داخلی سرمایه‌گذاری کرده و برخی دیگر نیز از هم‌افزایی بدست آمده از خریدهای هدفمند و همسو با الگوی اصلی خود، بهره می‌برند.

بزرگترین عرصه برای ادغام در بخش MarTech یافت شد، جایی که تعدادی از بزرگترین نقش‌آفرینان رشد قابل توجهی را اعلام کردند که دقیقاً از ادغام و تملک سرچشمه می‌گیرد. معروف‌ترین نمونه آن Lightspeed با رشد 227 درصدی در طول سال است. تا 40 درصد از گردش مالی بزرگ‌ترین شرکت‌های مرتبط با بخش MarTech مربوط به شرکت‌هایی بود که یا خریداری شده و یا ادغام شده بودند. تقریباً تمام نقش‌آفرینان بزرگ با گردش مالی قابل توجه که مرتبط با مدیریت بازخورد سازمانی و همچنین پلت‌فرم‌های تحقیقاتی سلف سرویس می‌باشد، در فعالیت‌های M&A شرکت داشته‌اند. اکثر شرکت‌های اصلی ارائه‌دهنده پنل نمونه، خود را در یک محیط مشابه یافتند. در مجموع بیش از 20 شرکت از 50 شرکت برتر در رتبه‌بندی، که تقریبا 50 درصد از کل گردش مالی گزارش شده در رتبه‌بندی است، در سال 2021 میزان مشارکت M&A  را بررسی کردند.

  • سرمایه‌گذاری در صنعت

دسترسی آسان به منابع مالی، سطوح بالای ادغام صنعت و سطوح بازده سرمایه پایدار، صنعت تحقیقات بازار را به فضایی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. به نظر می رسد سال 2021 به عنوان سالی بود که سرمایه گذاران به دلیل رشد سریع تحقیقات از راه دور که توسط پاندمی کرونا تحمیل شده بود و نیز تسهیل توسط گسترش فناوری و پلت فرم‌ها، نتایج مثبتی را بدست آوردند.

شاخص تامین مالی کامبیار (Cambiar Capital Funding) برای سال 2021 که در مجله اینترنتی Research World ایزومار منتشر شده است، سرمایه‌گذاری را 9 میلیارد دلار تخمین زده است. این گزارش همچنین مشخص کرد که افزایش علاقه به تحقیقات داخلی توسط مشتریان باعث ایجاد اشتیاق در مشاهده و جستجو در پلتفرم‌ها شده است. تنها در بازه زمانی یک ساله، سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌ها از 20 درصد از کل سرمایه‌گذاری در سال 2020 به سهم قابل توجه 48 درصد در سال 2021 افزایش یافت.

گزارش تحقیقات بازار جهانی ایزومار تخمین می‌زند که حدود یک چهارم صنعت تحقیقات بازار توسط بخش خدمات تحقیقاتی ارائه می‌شود. این سطح وسیع از سرمایه‌گذاری و نیز روآوردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سایر کسب و کارهای مشاوره، سبب ایجاد ارزش افزوده برای صنعت شده است. جمع‌آوری داده‌ها و حرکت به سمت تجزیه و تحلیل آن‌ها، به خدماتی شامل مشاوره و ارائه راهکار و... به عنوان یک بازخورد موثر، اشاره می‌کند. این تصور هنوز در بسیاری از آژانس‌های تحقیقاتی وجود ندارد، زیرا بخش گزارش یک پروژه بدون هزینه اضافی در بودجه گنجانده می‌شود. گزارش تحقیقات بازار ایزومار تخمین می‌زند که حدود یک چهارم صنعت تحقیقات بازار توسط بخش خدمات تحقیقاتی ارائه می‌شود. حتی اگر سنتی‌ترین شرکت‌های مشاوره در مقایسه با صنعت مبتنی بر فناوری، رشد اندکی را گزارش کنند، شناخت پتانسیل بخش تحقیقاتی نشان می‌دهد که هنوز این بخش به اشباع نرسیده است.