7 روند مهم در صنعت تجهیزات پزشکی در سال 2023 و پس از آن

دستگاه‌های پزشکی جزء حیاتی مراقبت‌های بهداشتی محسوب می‌شوند و شامل مجموعه عظیمی از محصولات مورد استفاده برای درمان، تشخیص یا نظارت بر شرایط مختلف سلامت هستند. صنعت جهانی تجهیزات پزشکی در دهه گذشته به سرعت تکامل یافته است که به دلیل پیشرفت‌های فناورانه و پیشگامانه، افزایش جمعیت سالمندان در سراسر جهان و افزایش تقاضا از سوی بازار کشورهای نوظهور هدایت می‌شود.

با تغییر بازار و توسعه فناوری‌های جدید، فرصت‌های رشد درآمد همچنان در حوزه تجهیزات پزشکی افزایش می‌یابد و توجه مداوم سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر را به خود جلب می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش‌های تحقیقات بازار، چندین روند کلیدی وجود دارد که آینده صنعت تجهیزات پزشکی را به روش‌های قابل توجهی شکل می‌دهد.

  1. ادغام صنعت

صدها شرکت تجهیزات پزشکی در سراسر جهان با هم رقابت می‌کنند. با این حال، طبق گزارش Kalorama Information's Market for Devices Medical, ویرایش دوازدهم، 15 شرکت برتر تقریباً نیمی از درآمدهای بازار را به دست می‌آورند. Kalorama Information پیش‌بینی می‌کند که تثبیت صنعت تجهیزات پزشکی در آینده بیشتر شود.

Kalorama Information توضیح می‌دهد: «با رشد فزاینده در بازار، شرکت‌ها برای ایجاد رشد درآمد و ارائه پیشنهادات ترکیبی به مشتریان بیمارستان‌ها و پزشکان ادغام می‌شوند.»

سولیوان در گزارش خود با عنوان چشم انداز دستگاه‌های پزشکی جهانی 2022 می‌گوید: «از منظر پویایی صنعتی گسترده‌تر، هر ذی‌نفعی در فضای فناوری پزشکی (شامل بخش‌های دیگر مراقبت‌های بهداشتی) افزایش متقاضیان و ترکیب و ادغام در صنعت را پیش بینی می‌کند.»

2. تغییر چشم‌انداز نظارتی

همراه با ادغام صنعت، یکی دیگر از زمینه‌های کلیدی که باید در نظر داشت، چشم‌انداز دائماً در حال تغییر مقررات دستگاه‌های پزشکی است. صنعت تجهیزات پزشکی در اکثر کشورها به شدت تحت نظارت است و الزامات نظارتی در چند سال اخیر در سراسر جهان تغییر کرده است.

بر اساس گزارش اخیر گلوبال دیتا، «کنترل کیفیت برای تجهیزات پزشکی شامل مرحله پیش از عرضه (برای دریافت تاییدیه نظارتی) و مرحله پس از فروش (برای اطمینان از ایمنی و کارایی در جمعیت آزمایشی بزرگتر) است. ناوبری مناسب در تمام مراحل کنترل کیفیت همچنان برای موفقیت یک دستگاه پزشکی حیاتی خواهد بود. از آنجایی که مقررات قدیمی با مقررات جدید جایگزین می‌شوند و دستگاه‌ها بر اساس استانداردهای جدید ارزیابی می‌شوند، برخی از دستگاه‌های پزشکی ممکن است در حفظ یا کسب تأیید بازار با موانعی مواجه شوند.»

3.افزایش استفاده از جراحی‌های رباتیک

در حالی که تغییرات در ساختار صنعت و چشم‌انداز نظارتی کلی برای درک صنعت تجهیزات پزشکی حیاتی است، برخی از هیجان‌انگیزترین فرصت‌های بازار از پیشرفت‌های فناوری نوآورانه ناشی می‌شوند. یکی از مثال‌ها استفاده روزافزون از جراحی‌های رباتیک است که پتانسیل ایجاد فرصت‌های جراحی کاملاً جدید، مانند «استفاده از میکروربات‌ها برای درمان بیماری‌های مغز» را دارند، که در گزارش Robotics in Health Care – Thematic Intelligence توضیح داده شده است.

طبق گزارش اخیر MarketsandMarkets، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی ربات‌های جراحی تا سال 2027 از 8.5 میلیارد دلار تخمین زده شده در سال 2022 به 18.4 میلیارد دلار برسد که با نرخ رشد مرکب سالانه سریع (CAGR) 16.6 درصد رشد می‌کند.

جراحی‌های کم تهاجمی به دلیل مزایای برش‌های کوچکتر، برش‌های کمتر، کاهش ترس، کاهش درد، افزایش ایمنی، دوره‌های بهبودی سریعتر و صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌ها در حال افزایش هستند. MarketsandMarkets توضیح می‌دهد: «جراحی رباتیک کم‌تهاجمی با اطمینان از دقت، تکرارپذیری و کارایی بیشتر به این مزایا می‌افزاید.»

با این حال، پذیرش رباتیک جراحی به دلیل هزینه‌های بالا و نگرانی در مورد خطاهای جراحی محدود می‌شود.

4. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

یک حوزه مرتبط از نوآوری‌های فناورانه با پتانسیل قابل توجه برای رشد، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در بازار تجهیزات پزشکی است.

تحلیلگران به افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون راه‌حل‌های مجهز به هوش مصنوعی و معرفی محصولات جدید برای کاربردهای مختلف درمانی اشاره می‌کنند. بر اساس تحقیقات سازمان صنعت و امنیت ایالات متحده، تعداد تأییدیه‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سازمان استاندارد اروپا، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی هر سال در حال افزایش است.

بازار جهانی تجهیزات پزشکی هوش مصنوعی/ماشین یادگیری در سال 2022 حدود 4 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2032 به 35.5 میلیارد دلار برسد که در دوره پیش‌بینی با CAGR  24.35 درصد افزایش می‌یابد.

تحقیقات سازمان صنعت و امنیت ایالات متحده می‌گوید: «بازار توسط عواملی مانند حضور اکوسیستم بزرگی از شرکت‌هایی که راه‌حل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کنند، تقاضای رو به رشد در زمینه رادیولوژی و قلب، تقاضای فزاینده برای حسگرهای پوشیدنی و تعداد زیادی از طرح‌های دولتی هدایت می‌شود.»

چالش‌های کلیدی بازار شامل عدم شفافیت و نگرانی‌های مربوط به تهدیدات امنیت سایبری و سوگیری احتمالی در الگوریتم‌های هوش مصنوعی است.

5. افزایش تقاضا برای دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار

یکی دیگر از بازارهای تجهیزات پزشکی که به نرخ رشد دو رقمی دست خواهد یافت، بازار دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار است. بر اساس برآوردهای تحلیلگران صنعت جهانی، بازار دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار با ارزش 2.1 میلیارد دلار در سال 2022، انتظار می‌رود تا سال 2030 به 8.1 میلیارد دلار برسد که با CAGR  18.4 درصدی از سال 2022 تا 2030 افزایش می‌یابد.

دستگاه‌های مانیتورینگ بیمار از راه دور می‌توانند ابزاری مناسب و مؤثر برای مدیریت شرایط مزمن، کاهش پذیرش مجدد در بیمارستان و جلوگیری از عوارض سلامتی در بیمارانی باشند که در مکان‌های دور زندگی می‌کنند. محبوبیت نظارت از راه دور بیمار در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافت، زمانی که پوشش بیمه گسترده‌تر شد و تعداد بیشتری از بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی از راه دور را به دلیل ضرورت اتخاذ کردند.

6. رشد چاپ سه بعدی برای دستگاه‌های پزشکی

چاپ سه بعدی در دستگاه‌های پزشکی یکی دیگر از بازارهای در حال رشد سریع است که فرصت‌هایی برای نوآوری ارائه می‌دهد. پرینت سه بعدی به طور گسترده‌ای توسط صنعت پزشکی با کاربردهایی از جمله برنامه ریزی جراحی، با ارائه یک مدل فیزیکی از ناحیه عمل و آموزش به کار گرفته شده است.

تحلیلگران صنعت جهانی بازار تجهیزات پزشکی پرینت سه بعدی را با ارزش 1.7 میلیارد دلار در سال 2022 تخمین می‌زنند و پیش بینی می‌کنند که تا سال 2030 به 5.9 میلیارد دلار برسد که در دوره پیش‌بینی‌شده با CAGR  17.3 درصد رشد کند.

7. افزایش اهمیت امنیت سایبری

ظهور مراقبت‌های مجازی، اپلیکیشن‌های سلامت موبایل، نظارت دیجیتال، دستگاه‌های متصل به فضای ابری به ایجاد انقلابی در مراقبت از بیمار و گزینه‌های درمانی بالقوه کمک می‌کنند، اما همه این فناوری‌ها یک جنبه تاریک دارند: تهدید حملات سایبری، نقض داده‌ها و هک شدن.

شناسایی و کاهش آسیب‌پذیری‌ها برای سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی بسیار پیچیده است : هر کلینیک یا بیمارستان دارای چندین شبکه و مجتمع دیجیتال است، از جمله پرونده الکترونیک سلامت (EHR)، نسخه الکترونیکی و سیستم‌های پشتیبانی ، گرمایش هوشمند، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)، پمپ‌های تزریق، دستگاه‌های اینترنت اشیا پزشکی (loMT) ، و ... . همه آنها در برابر مجرمان سایبری آسیب‌پذیر هستند،»

شرکت‌های تجهیزات پزشکی باید اقداماتی را برای رفع این نگرانی ها انجام دهند. حداقل، اجرای اقدامات رمزگذاری و احراز هویت قوی و به روز رسانی منظم نرم افزار دستگاه برای رفع آسیب‌پذیری‌ها.

BY MARKET RESEARCH