تحلیل گزارش بازار ایران: گزارش یکتانت در سال 1400

یکتانت در سال 1400

برخی شرکت‌های ایرانی اقدام به تهیه و انتشار گزارش‌های سالانه خود می‌کنند که اقدامی مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود. خوشبختانه هر سال به تعداد شرکت‌هایی که گزارش سالانه خود را منتشر می‌کنند اضافه می‌شود که این امر برای محیط تجاری کشور اتفاق خوبی است. با توجه به اهمیت این گزارش‌ها و تاثیرگذاری آنها در رفتار سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان، سوبازار به تحلیل این گزارش‌ها پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی می‌نماید. این تحلیل‌ها صرفا به ساختار گزارش‌ها پرداخته و محتوای آنها را شامل نخواهند شد.

لازم به ذکر است کلیه اطلاعات ارائه شده، حاصل بررسی گزارش‌های موجود در بازار ایران و جهان توسط کارشناسان سوبازار بوده و سوبازار بر اساس منابع رسمی به بررسی این داده‌ها پرداخته است. همچنین موارد تحلیلی گزارش‌ها، لزوما به منزله قطعی بودن این نظرات نیست و صرفا نظر تخصصی کارشناسان سوبازار می‌باشند.

گزارش یکتانت در سال 1400

گزارش "یکتانت در سال 1400" در 91 صفحه منتشر شده است. این گزارش به جز مقدمه شامل پنج فصل زیر است:

  1. تبلیغات از نگاه داده‌ها
  2. گروه یکتانت
  3. پلتفرم یکتانت
  4. پشتیبانی و مشاوره
  5. تیم یکتانت

در نگاه اول و در مقام مقایسه با گزارش سال 1399 یکتانت، گزارش 1400 جامع‌تر و با بخش‌بندی بهتری ارائه شده است. از تغییر عنوان گزارش که به درستی انجام شده تا افزودن بخش‌های جدید مثل گروه یکتانت و تیم یکتانت، همگی به بهبود گزارش 1400 نسبت به گزارش 1399 انجامیده است.

در گزارش سال 1400، معرفی گروه یکتانت با توضیحات و اطلاعات بیشتری ارائه شده و حتی به سرمایه‌گذاری‌ها هم هرچند در حد نام شرکت، اشاره شده است. به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت‌ها و آماری که ارائه شده، بهتر باشد در گزارش‌های آتی هر یک از کسب و کارهای گروه، بخشی مجزا داشته و یا با رشد بیشتر، حتی گزارش جداگانه‌ای داشته باشند.

این گزارش نیز مانند گزارش سال گذشته و گزارش اکثر شرکت‌ها فاقد هرگونه اطلاعات مالی و اقتصادی و همچنین فعالیت‌های شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی می‌باشد.

در ادامه بخش های مختلف گزارش را بررسی خواهیم کرد.

ساختار گزارش

سطح گزارش از نظر ساختاری، مطلوب بوده و صفحه‌آرایی، تصاویر، جداول و فونت‌ها به خوبی در راستای هدف گزارش طراحی شده‌اند. استفاده از تم سورئال در طراحی‌ها، تصمیمی خلاقانه بوده که متناسب با روح کسب و کار یکتانت که با نوآوری در فضای دیجیتال معرفی می‌شود، همخوانی دارد. نمودارها و نحوه ارائه اطلاعات، گویا بوده و با کمترین جملات، داده‌ها و اطلاعات را به مخاطب عرضه می‌کنند.

بخش‌بندی مطالب، منطقی و کاربردی است، به جز بخشی به نام "تبلیغات از نگاه داده‌ها" که علی‌رغم آن که در فهرست مطالب، یکی از پنج فصل اصلی گزارش است، اما از نظر اهمیت و میزان محتوا با بخش‌های اصلی همخوانی ندارد و با یک صفحه و چند جمله کلی، بهتر بود در همان مقدمه می‌آمد.

از نکات دیگر نبود صفحه 56 در گزارش است، به طوری که بعد از صفحه 55 به صفحه 57 می‌رسیم که این امر بایستی در ویرایش نهایی اصلاح می‌شد.

اطلاعات عملکردی

مانند تمام گزارش‌های سالانه، بیشترین حجم گزارش مربوط به اطلاعات عملکردی است. این اطلاعات در سه بخش تبلیغ‌کنندگان، نمایش‌دهندگان و کاربران وب تفکیک شده و در هر بخش اطلاعات مفیدی برای مخاطبان عرضه شده است.

داده‌های ارائه شده به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و هر یک در مکان مناسب با تیتر متناسب برای هر صفحه گنجانده شده‌اند.

اطلاعات سازمانی

برخلاف گزارش 1399 یکتانت، بخش مجزایی با عنوان "تیم یکتانت" به درستی در گزارش سال 1400 اضافه و اطلاعات مختصری از کارکنان یکتانت ارائه شده است. با توجه به رویکرد گزارش مبنی بر ارائه اطلاعات کلی از پرسنل، اطلاعات آماری دیگری نظیر سطح تحصیلات و سطوح ارشدیت کارکنان را نیز می‌شد در این قسمت افزود.

توجه به این نکته ضروری است که در بخش اطلاعات سازمانی گزارش سالانه، مهمتر از اطلاعات کلی پرسنل، اطلاعاتی از قبیل ساختار سازمانی، سهامداران عمده، مدیران عامل و مدیران ارشد است که در این گزارش به هیچ‌یک اشاره نشده است.

اطلاعات مشتریان

در بخش تبلیغ‌کنندگان که در واقع مشتریان یکتانت محسوب می‌شوند، اطلاعات جامعی از حوزه‌های کاری مشتریان و نحوه عملکرد و سفارش‌دهی آنها ارائه شده است. این اطلاعات به جنبه‌های تصمیم‌گیری و تا حدودی بودجه‌بندی مشتریان پرداخته و به ویژه در زمینه تقسیم‌بندی حوزه‌ها به خوبی عمل کرده است.

اطلاعات زیرساختی

جای اطلاعات این بخش در این گزارش برای گروه فناوری‌محوری مانند یکتانت خالی است. هرچند اطلاعات مختصری در بخش پشتیبانی آمده است، ولی بهتر بود عملکردهای فنی یکتانت که حتی در همین گزارش به صورت پراکنده آمده است (مثل بنرساز اتوماتیک در صفحه 54 یا الگوریتم کشف کلیک‌های تقلبی در صفحه 67) در یک بخش مجزا معرفی می‌شدند.

نتیجه‌گیری

گزارش "یکتانت در سال 1400" به روشنی چند گام جلوتر از "گزارش سالانه یکتانت از تبلیغات آنلاین 1399" است که در سال گذشته منتشر شده بود و این نشانگر حرکت رو به جلوی یکتانت در این زمینه است. تصحیح عنوان گزارش، بخش‌بندی اصولی‌تر مطالب و ارائه اطلاعات بیشتر در مورد گروه و تیم یکتانت از موارد بهبود گزارش سال 1400 هستند.

اما همچنان نبود اطلاعات مالی حتی در حد مقایسه با سال‌های گذشته موجب ضعف این‌گونه گزارش‌ها می‌شود. ما آگاه هستیم که شاید عرضه داده‌های مالی و تجاری به دلایل متعدد، مورد قبول شرکت‌ها نباشد، اما حداقل بهتر است شرکت‌ها بدون ارائه ارقام مالی، روند صعودی یا نزولی فروش و هزینه‌های خود را با درصد اعلام کنند. در این حالت هم گزارش‌های سالانه از استاندارد بالاتری برخوردار خواهند شد و هم شرکت خود را به عنوان شرکتی شفاف و پیشرو به جامعه تجاری معرفی خواهد کرد.

سوبازار از یکتانت و کلیه شرکت‌هایی که به عرضه منظم گزارش‌های سالانه می‌پردازند، قدردانی نموده و امیدوار است کلیه شرکت‌ها خود را ملزم به انجام این کار به طور منظم نمایند.