تصویر
سوبازار اولین مرکز عرضه گزارشات بازار ایران
اجرای نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در یک چهارچوب میان مدت مخارج دولتی - گزارش بازار ایران
تاریخ انتشار آذر 1398
تعداد صفحات
26

طبق این گزارش که توسط گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگریِ سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده است، نظام بودجه‌ریزی ایران یک نظام "بودجه برنامه‌ای" است. بدین ترتیب که بودجه‌های سالانه باید بر مبنای برنامه‌های سالانه، برنامه‌های سالانه بر مبنای برنامه‌های میان مدت و برنامه‌های میان مدت براساس برنامه‌های بلند مدت تهیه شوند ولی نظام فوق هیچگاه به طور کامل به اجرا در نیامده و بحث مغایرات بودجه‌های سالانه با برنامه‌های میا‌ن‌مدت همواره مطرح است. مهم‌ترین عواملی که در این امر مؤثر بوده‌اند عبارتند از:

- مشکلات فنی و ساختاری: مانند غیر قابل انعطاف بودن احکام و هدفها، نبود جداول مبنا، نبود اولویت‌ها و شاخص‌های بخشی و استانی

- مشکلات ناشی از ساختار و رفتارهای سیاسی: با توجه به این که دوره‌های برنامه‌های پنج ساله با دوره‌های ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی منطبق نبوده است، همواره دولت‌ها یا نمایندگان ادوار مختلف مجلس نسبت به برنامه‌های تصویب شده دوره قبل ملاحظاتی داشته‌اندکه همین امر مانعی در اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، برای اجرای نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، با توجه به این که تحقق شاخص‌های عملکرد به زمانی طولانی‌تر از یکسال نیاز دارد، لازم است چهارچوب‌هایی با افق زمانی بلند مدت‌تر پیشبینی شود. هدف از این گزارش ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت موجود است.

مواردی که با دانلود این تحقیق بازار ایران می‌توانید از آن آگاهی یابید:

  • یافته‌های مهم گزارش‌های تهیه شده برای اجرای مرحله دوم اصلاح نظام بودجه‌ریزی
  • اجرای نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در یک چهارچوب میان مدت مخارج دولتی
  • و موارد دیگر ...
برچسب‌ها