4 ترند تحقیقات بازار که بینش‌ها را در سال 2024 متحول می‌کنند

1- پژوهش بازار آماده نوآوری است

پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی (AI) نحوه کار سازمان‌ها در هر صنعتی را تغییر داده و به نوآوری در تمام حوزه‌ها دامن زده است. به موازات تلاش تیم‌ها برای به کارگیری هرچه بهتر راه‌حل‌های جدیدی مانند ChatGPT، تحقیقات بازار نقشه راهی برای چگونگی استفاده و در آغوش کشیدن ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. و این تا حد زیادی به دلیل همکاری نزدیک محققان با هوش مصنوعی در طول یک دهه گذشته است.

بر اساس گزارش ما، در مورد چگونگی به‌کارگیری هوش مصنوعی در فعالیت‌های تحقیقاتی:

  • ۲۶٪ احساس «بسیار مطمئن» دارند
  • ۴۶٪ احساس «خیلی مطمئن» دارند
  • ۱۹٪ تا حدودی مطمئن هستند
  • ۷٪ «خیلی مطمئن نیستند» یا «اصلاً مطمئن نیستند»

این سطح اطمینان، تیم‌های تحقیقاتی را قادر ساخته است تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در جنبه‌های مختلف کار خود تزریق کنند، مانند اتوماسیون وظایف و استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش سریع بینش‌های کیفی از تحقیقات مانند پاسخ‌های نظرسنجی، رونوشت‌های گروه‌های کانونی و موارد دیگر، سریع‌تر از هر تجزیه و تحلیل انسانی.

۲- تحقیقات کیفی دیجیتال، دریچه‌ای به فهم عمیق در مقیاس بزرگ

در دنیای ایده‌آل، سازمان‌ها می‌توانند از انبوه پژوهش‌ها با داده‌های ارزشمند بدون هزینه‌های سرسام‌آور پشتیبانی کنند. متاسفانه، اکثر بودجه‌ها اجازه انجام پروژه‌های تحقیقاتی در آن مقیاس را نمی‌دهند. روش‌های سنتی تحقیقات کیفی مانند نظرسنجی‌های موبایلی، گروه‌های کانونی و مصاحبه‌ها هزینه‌بر و زمان‌بر هستند و استقرار، بخش‌بندی و تحلیل آن‌ها زمان زیادی می‌برد. اما در دنیای پساپاندمیک، با ادامه‌ی تکامل فناوری دیجیتال، مصرف‌کنندگان رویکرد دیجیتال‌محور بیشتری را در نحوه‌ی تعامل با برندها و کسب‌وکارها اتخاذ کرده‌اند. در نتیجه، پژوهشگران کیفی تمرکز خود را به طور فزاینده‌ای به سمت آنلاین معطوف کرده‌اند. و اینجاست که سازمان‌ها می‌توانند به بهترین‌های هر دو دنیا برسند.

چه میزان از تحقیقات کیفی به صورت از راه دور یا آنلاین انجام می‌شود؟

تصویر

راهکارهای دیجیتالی مانند پلتفرم‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و تحلیل داده‌های غیرساختارمند، روشی مقرون‌به‌صرفه برای تیم‌های تحقیقاتی جهت انجام تحقیقات بازار ارائه می‌دهند و در عین حال، insights دقیق‌تر و اختصاصی‌تری از مشتریان هدف به دست می‌آورند.

این قابلیت کاوش عمیق، به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا تحقیقات را در دوره‌ای که هم مصرف‌کنندگان و هم کسب‌وکارها کاملاً متعهد به شخصی‌سازی هستند، به شکل واقعی‌تری شخصی‌سازی کنند. همچنین، در عین حال هزینه‌ای کم‌تر از روش‌های سنتی تحقیقات بازار دربردارد، به تیم‌های تحقیقاتی امکان می‌دهد تأکید بیشتری بر تنوع و شمول و اجتناب از تعصب و تبعیض داشته باشند. در نهایت، تحقیقات بیشتری انجام خواهد شد و با ترکیب هوش مصنوعی، این تحقیقات با سرعت بیشتری تکمیل خواهند شد.

"یکی از آشکارترین تغییرات در ابزارها و فناوری‌های تحقیقات بازار، گذار از روش‌های سنتی مانند نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و گروه‌های کانونی به روش‌های دیجیتال مانند پلتفرم‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و تحلیل است."

۳- تکنولوژی بهتر + داده بهتر = تصمیمات بهتر

هر سازمانی مجموعه‌ای از تصمیمات است. از محصولاتی که می‌سازید تا نحوه‌ی تعامل با مشتریان، تصمیماتی که می‌گیرید، مسیر شما را دیکته می‌کنند و باعث خرسندی یا انتقاد مشتریان شما می‌شوند. سازمان‌هایی که امروز برنده هستند، به طور فزاینده‌ای برای اطمینان از اینکه اقدامات بعدی آن‌ها درست‌ترین باشد، در تمام سطوح، به داده‌ها برای اطلاع‌رسانی تصمیمات خود روی می‌آورند.

این امر، تمرکز زیادی را بر تیم‌های تحقیقات بازار برای ارائه بینش‌های با کیفیت بالا قرار داده است. طبق داده‌های ما، ۶۲٪ از محققان بازار می‌گویند: «شرکت من امروز بیش از ۲ سال گذشته به تحقیقات و بینش‌های ما به طور قابل توجهی بیشتر وابسته است» سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای با ادغام داده‌های تحقیقات بازار در برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیمات مالی، ارزش تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را تشخیص می‌دهند و بدین‌وسیله، فرآیند تصمیم‌گیری خود را قابل اعتمادتر و دقیق‌تر می‌کنند. و با این ارزش افزوده، همکاری نیز همراه است. زیرا تحقیقات بازار دیگر یک کار مجزا نیست. تیم‌های تحقیقاتی با بخش‌های دیگر مانند توسعه محصول، بازاریابی و فروش همکاری می‌کنند تا بینش‌های به‌موقع و قابل اجرا را ارائه دهند که بر تصمیمات استراتژیک تأثیر می‌گذارند و رضایت مشتریان را بهبود می‌بخشند.

اما با تکامل فناوری و مصرف‌کنندگان، جمع‌آوری داده پیچیده شده است. پاسخ‌دهندگانی که نگران حریم خصوصی داده‌ها هستند، تمایل کمتری به ارائه اطلاعات شخصی دارند و شرکت‌کنندگانی با حسن نیت کم، در اجتناب از تله‌های تضمین کیفیت مهارت زیادی پیدا کرده‌اند.

هوش مصنوعی در اینجا نیز به تیم‌های تحقیقاتی کمک می‌کند. کسب‌وکارها از ابزارهایی مانند راه‌حل‌های خودکار کیفیت داده برای حذف پاسخ‌های ضعیف (مانند پاسخ‌های مستقیم و سریع) قبل از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای اطمینان از صحت داده‌ها استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات ما، ۳۰٪ از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که برای تشخیص فعالیت‌های جعلی در نظرسنجی‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.کیفیت داده نمی‌تواند در خلأ به دست آید. این نیاز به حمایت در تمام سطوح کسب‌وکار شما دارد، زیرا داده‌های خوب منجر به تصمیمات آگاهانه می‌شوند.

۴- شکاف مهارتی در حال گسترش است و هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت آن را پر کند

چند سال گذشته شاهد نفوذ هوش مصنوعی در تمام سطوح سازمان، از منابع انسانی تا فروش، بوده‌ایم که مزیت رقابتی برای کسب‌وکارها به ارمغان آورده است. با ادامه‌ی پذیرش گسترده، نحوه‌ی کار ما در حال تحول است و مهارت‌های لازم برای انجام وظایف در حال بازسازی هستند.

متأسفانه، شاهد هستیم که فناوری سریع‌تر از مجموعه مهارت‌های افراد تکامل می‌یابد. طبق داده‌های ما، فشارهای اصلی تیم‌های تحقیقاتی عبارتند از:

  • تلاش برای همگام شدن با روش‌های جدید
  • افزایش تقاضا برای تحقیق
  • فقدان مهارت‌های تحلیلی برای تبدیل داده‌ها به بینش.
  • این امر همچنین با افزایش هزینه‌ها همراه است، زیرا تیم‌های تحقیقاتی فرآیندها را برون‌سپاری می‌کنند. ۳۳٪ از محققانی که با آن‌ها صحبت کردیم، گفتند که دلیل اصلی برون‌سپاری محصولات و خدمات منابع بازار این است که تیم‌های آنها مهارت‌های تحقیقاتی لازم برای مدیریت داخلی آنها را ندارند.

با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد پذیرش سریع هوش مصنوعی به زودی کاهش یابد، کسب‌ وکارها باید تأکید زیادی بر بازآموزی و بازسازی تیم‌های خود برای هماهنگی با شرایط داشته باشند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که تیم‌ها برای جبران شکاف مهارت‌ها از اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

با خودکارسازی بخش زیادی از کارهای خسته‌کننده و روزمره در زندگی روزمره پژوهشگران، تیم‌ها می‌توانند تمرکز خود را به کارهای خلاقانه‌تر، تحلیلی‌تر و استراتژیک‌تر معطوف کنند که منجر به بینش‌های ارزشمند و مزیت رقابتی می‌شود. کارهایی مانند پاکسازی یا قالب‌بندی داده‌ها برای گزارش‌ها، کاندیدای اصلی برای خودکارسازی هستند که می‌توانند زمان را برای تیم‌ها آزاد کنند تا بتوانند روی جستجوی فرصت‌های مهارت‌آموزی و درک بهتر رفتارمصرف‌کنندگان تمرکز کنند.

تحقیقات بازار خودکار می‌تواند برای هر سازمانی تحول‌آفرین باشد، اما فقدان مهارت‌های لازم برای بهره‌گیری کامل از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند مانع پیشرفت شود. در حالی که هیچ راه حل سریع و آسانی برای رفع شکاف مهارتی وجود ندارد، هوش مصنوعی راهی برای پرکردن این شکاف‌ها ارائه می‌دهد تا همچنان بتوانید با نوآوری همگام باشید.

تحقیقات هوشمندانه و سریع، نتیجه‌ی تیم‌های مجهز است.

تحقیقات بازار با اهمیت‌تر و اولویت‌دارتر برای کسب‌وکارها شده است؛ چراکه آن‌ها به دنبال کشف روندهای بازار، کاهش هزینه‌های نیروی کار و ارائه تجارب محصولی مناسب هستند.

از قیمت‌گذاری و تست تبلیغات تا بازخورد مشتری و ردیابی برند، تیم‌های تحقیقاتی توانمند با انجام بهترین کار خود، به کسب‌وکارها بینش‌های بهتر و عمیق‌تری در مورد ترجیحات دائم‌التغییر مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

ابزارهای هوش مصنوعی به تیم‌های تحقیقاتی روشی قدرتمندتر برای تجزیه و تحلیل رفتار و روندهای مصرف‌کنندگان می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا تجارب را برای هر پاسخ‌دهنده یا شرکت‌کننده در هر کانالی مانند ایمیل، موبایل، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، پاسخ صوتی تعاملی، چت‌بات‌ها و موارد دیگر، شخصی‌سازی کنند.

رهبران کسب‌وکار باید به حمایت از تحقیقات بازار ادامه دهند و بر اهمیت آن در هر سطحی از سازمان تأکید کنند.