مسئله جنسیت

اهمیت فزاینده ای برای به رسمیت شناختن تنوع هویت های جنسیتی و نیاز به راهنمایی در این زمینه وجود دارد. اصطلاحات "جنس" (sex) و "جنسیت" (gender) اغلب به جای یکدیگر به کار می روند، در حالی که معادل هم نیستند و برای کسانی که هویت یا تجربه زیسته ای متفاوت با جنسیت ثبت شده آنها در بدو تولد دارند، این تمایز بسیار مهم است. تنها تعداد کمی از پرسشنامه های سرشماری یا منابع داده های رسمی شامل سوالاتی برای تمایز بین جنس و جنسیت بوده اند و در مواردی که بوده اند، رویکردی منسجم در سراسر کشورها وجود نداشته است. در این مقاله، تریکسی کارترایت، سرپرست جهانی تنوع، برابری و شمولیت در ایپسوس، اهمیت پرسیدن سوال در مورد جنسیت به شیوه ای فراگیر، به ویژه هنگام انجام تحقیقات بین المللی، را مورد بحث قرار می دهد.

داده ها و بینش های کلیدی در مورد جمعیت غیر باینری با در نظر گرفتن:

  • محدودیت های داده های موجود: چرا به احتمال زیاد گروه های سنی جوان تر خود را در دوقطبی جنسیتی تعریف نمی کنند.
  • اهمیت در نظر گرفتن عوامل بین المللی: توجه به تفاوت های فرهنگی و پیامدهای قانونی که می تواند در هر کشور یا منطقه به طور گسترده ای متفاوت باشد، ضروری است.
  • نحوه پرسیدن سوال در مورد جنسیت: بررسی روش های مختلف برای بیان سوالات تحقیق در مورد جنسیت، در حالی که تلاش برای برقراری تعادل بین سادگی، درک و فراگیری وجود دارد.
  • چرا فراگیری باید در هر مرحله از تحقیق محوریت داشته باشد: از جمله اجتناب از انجام فرضیاتی که منجر به حذف پاسخ دهندگان بالقوه شود، به ویژه در مطالعات مربوط به محصولاتی که به طور معمول برای یک جنسیت یا گروه جنسیتی خاص هدف قرار می گیرند.
  • چارچ بندی توصیه شده برای سوال: این چارچ بندی برای هر دو نوع پرسشنامه خود تکمیل و مصاحبه با پرسشگر مناسب است و می تواند بدون تغییر استفاده شود یا برای برآورده کردن نیازهای اهداف تحقیق خاص، کشورها، فرهنگ ها یا گروه های هدف بیشتر سفارشی شود.

این واضح است که مفهوم جنسیت به سرعت در حال تکامل است، به ویژه در برخی کشورها و گروه های جمعیتی. به عنوان مثال، در جامعه LGBTQ+ و نسل‌های جوان‌تر، بسیاری با درک جنسیت غیر باینری و سیالیت جنسیتی بزرگ ‌شده‌اند که بر نحوه‌ی مشاهده و درک جنسیت خود و دیگران تأثیر می‌گذارد. با پیشرفت بیشتر سوالات مربوط به جنسیت در سال‌های آینده، تحقیقات دوره‌ای برای بررسی تغییرات و پیشنهاد زمان بازنگری سوالات مفید خواهد بود. اولویت همواره باید بر فراگیری و اطمینان از گزینه‌های پاسخ مناسب و آبرومندانه برای همه پاسخ‌دهندگان باشد. این مقاله دیدگاه ایپسوس عمدتاً بر اساس مقاله IJMR با عنوان «مسئله جنسیت: طبقه‌بندی جنسیت در تحقیقات بین‌المللی» با برخی به‌روزرسانی‌ها و مراجع اضافی تهیه شده است.